Cine poate solicita un act de identitate la S.P.C.L.E.P. Oradea | Locuitorii municipiului Oradea, precum şi cei ai celor 11 comune arondate, respectiv: Biharia, Cetariu, Copăcel, Hidişelu de Sus, Ineu, Lăzăreni, Nojorid, Oşorhei, Paleu, Sântandrei, Tămăşeu. |
Locul depunerii cererii, Date de contact, Program de lucru | Locul- cererea şi actele necesare se depun, personal, la Biroul de Evidenţă a Persoanelor din cadrul S.P.C.L.E.P. Oradea.
Adresa şi date de contact- mun. Oradea, str. Republicii nr. 24, jud. Bihor;
- nr. de telefon – 0259/ 432.823, 0259/ 432.824.
Program de lucru cu publicul- LUNI – 8,00 – 18,00
- MARŢI – 8,00 – 18,00
- MIERCURI – 8,00 – 18.00
- JOI – 8,00 – 18,00
- VINERI – 8,00 – 16,00
|
Acte necesare | - cererea pentru eliberarea cărţii de identitate (Download) (se imprimă faţă verso, pe o singură foaie sau se obţine de la sediul instituţiei);
- certificatul de cetăţenie română eliberat potrivit legii, original;
- în cazul minorilor care au împlinit vârsta de 14 ani, dovada cetăţeniei române se face cu certificatul de cetăţenie română sau, după caz, cu certificatul de naştere românesc al minorului, însoţit de certificatul de cetăţenie al unuia dintre părinţi;
- certificatul de naştere românesc, original;
- certificatul de căsătorie românesc, original;
- certificatele de naştere româneşti ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, care dobândesc cetăţenia română împreună cu părinţii, original;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă ((se prezinta atat hotararea primei instante, cat şi cele emise in caile de atac)), după caz, original;
- în cazul în care cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
- în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
- extrasul de carte funciară sau documentul, în original, cu care se face dovada adresei de domiciliu; (vezi informaţii aici)
Notă: extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii şi poate fi prezentat şi în format electronic; În situaţia în care solicitantul nu este titularul dreptului de proprietate asupra imobilului, este necesară declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului, însoţită de actul de proprietate al acestuia; consimţământul se consemnează pe cerere în prezenţa lucrătorului de evidenţă; - declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului poate fi dată în ţară, cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate în faţa: - poliţistului de siguranţă publică;
- notarului public;
ori, în străinătate, cu cel mult 6 luni înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate: - la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate;
- sau la autorităţile străine competente (în acest caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă, legalizată şi apostilată - unde este cazul);
- un document cu fotografie, în baza căruia solicitantul poate face dovada identităţii, respectiv: paşaport, permis de conducere sau act de identitate străin ori, după caz, documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, original;
- dovada achitării contravalorii actului de identitate;
- documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordonate original;
La eliberarea actului de identitate, persoana în cauză predă documentul care atestă dreptul de şedere/rezidenţă pe teritoriul României, eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări/structurile subordonate, pentru a fi remis emitentului. |
Termen de soluţionare | - Conform prevederilor legale, termenul de solutionare a cererilor pentru eliberarea unui act de identitate este de pana la 30 de zile de la data inregistrarii cererii la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor. In situatii deosebite, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile de catre seful serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor.
- Termenul efectiv de eliberare a cărţii de identitate este de maxim 5 zile lucratoare.
|
Legislaţie aplicabilă | - O.G. nr. 84/ 2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, cu modificările şi completările ulterioare, actualizată;
- Ordonanţa de Urgenţă 97/ 2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată;
- H.G. nr. 295/16.03.2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de identitate, ale dovezii de reşedinţă şi ale cărţii de imobil;
- Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor GDPR);
- Legea nr. 119/ 1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată şi actualizată;
- Metodologia nr. 64/ 2011 privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă;
- Legea nr. 21/ 1991 a cetăţeniei române, republicată;
- Legea 287/ 2009 – Codul Civil, republicat.
|
Important de ştiut | Cererea pentru eliberarea actului de identitate- Cererea se obţine de la lucrătorul competent să soluţioneze cererea de dobândire/redobândire a cetăţeniei române de la sediul Biroului de Evidenţă a Persoanelor (Download) ;
- Cererea pentru eliberarea actului de identitate se completează de solicitant la rubricile prevăzute pe faţa acesteia
IMPORTANT – cererea nu se completează pe verso de către solicitant
Cum depun cererea, cum ridic actul de identitate- cererile pentru eliberarea actelor de identitate se depun personal, documentul eliberându-se de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau, în cazul persoanei fizice puse sub interdicţie, a reprezentantului său legal.
- în situatia în care reprezentantul legal al unei persoane fizice solicită, în numele acesteia, ridicarea actului de identitate, sunt necesare documentele cu care face dovada identităţii şi a calităţii de împuternicit care îl indreptăţeşte la această cerere.
Dovada adresei de domiciliu se poate face cu unul din următoarele documente:- Acte încheiate în condiţii de validitate (vezi care sunt acestea), prevăzute de legislaţia română în vigoare
- Declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, însoţită de unul dintre documentele prevăzute la punctul 1.
- ATENŢIE declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată în faţa lucrătorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, a poliţistului de siguranţă publică, a notarului public ori a funcţionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.
- Declaraţia pe proprie răspundere a solicitantului (anexa nr. 14), însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care acesta va certifica existenţa unui imobil şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la punctele 1. şi 2.
- ATENŢIE: nota de verificare este solicitată de serviciul de evidenţă, nu de persoana fizică.
- pentru minorii şi persoanele fizice puse sub interdicţie, declaraţia se dă şi se semnează de către părinţi sau de către reprezentanţii lor legali
- Documentul eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol.
La eliberarea actului de identitate, persoana în cauză va preda permisul de şedere eliberat de Autoritatea pentru străini pentru a fi remis structurii emitente împreună cu una dintre copiile certificatului constatator eliberat de Ministerul Justiţiei ori de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României în străinătate. DACĂ SOLICITANTUL NU MAI DEŢINE PERMISUL DE ŞEDERE va da o DECLARAŢIE privind condiţiile în care a pierdut ori i s-a furat documentul. |