Procedura | Cum, unde şi cine poate face înregistrarea decesului
|
Termenele legale pentru înregistrarea decesului |
|
Acte necesare | Când decesul se datorează unei cauze naturale
Când decesul se datorează unei cauze violente, accident, sinucidere
|
Locul înregistrării, Date de contact, Program de lucru | Locul
Adresa şi date de contact
Program de lucru cu publicul
|
Eliberarea certificatului, taxe | Cui se eliberează certificatul de deces
În cât timp se eliberează certificatul de deces
Regula deservirii
Ce taxe se achită
|
Legislaţie aplicabilă |
|
Important de ştiut | Când decesul a survenit în străinătate şi înmormântarea se doreşte în Oradea
Ce se întâmplă cu actele persoanei decedate
|
Ajutoare acordate la decese (nu sunt atribut al stării civile) | Ajutorul de înmormântare *(* sinteză în baza informaţiilor preluate de pe site-ul C.N.P.A.S. -acordarea ajutorului de înmormântare nu este atribut al stării civile)
Ajutorul de deces se acordă, în cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu are un drept propriu de asigurări sociale şi se află în întreţinerea titularului la data decesului, unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz: soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul în condiţiile dreptului comun sau în lipsa acestora, orice altă persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces. În cazul decesului copilului inapt pentru muncă, indiferent de vârstă, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării certificatului de încadrare într-o categorie de persoane cu handicap sau, în lipsa acestuia, a actului medical vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia. Dreptul asiguraţilor la ajutor de deces nu este condiţionat de îndeplinirea unui stagiu de cotizare. Ajutorul de deces se acordă în cuantumul prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi făcut public de C.N.P.A.S., valabil la data decesului. În baza Legii nr. 422/2023 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024, cuantumul ajutorului de deces se va acorda diferenţiat , de la 01 ianuarie 2024, după cum urmează:
Ajutorul de deces se achită de un singur platitor de drepturi de asigurări sociale, acesta având obligaţia ca după efectuarea plăţii să înscrie pe versoul certificatului de deces original menţiunea "ACHITAT", data, semnătura şi ştampila. În cazul decesului pensionarului actele necesare obţinerii ajutorului de deces se depun la Casa Judeţeană de Pensii. Îndemnizaţiile şi ajutoarele de asigurări sociale pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, în termenul de prescripţie de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul era în drept să le solicite. Cuantumul îndemnizaţiilor şi ajutoarelor de asigurări sociale solicitate se achită la nivelul cuvenit pentru perioada prevăzută în certificatul medical neonorat sau, după caz, la data decesului, înscrisă în certificatul de deces. |