Cine poate solicita un act de identitate la S.P.C.L.E.P. Oradea | Locuitorii municipiului Oradea, precum şi cei ai celor 11 comune arondate, respectiv: Biharia, Cetariu, Copăcel, Hidişelu de Sus, Ineu, Lăzăreni, Nojorid, Oşorhei, Paleu, Sântandrei, Tămăşeu. |
Locul depunerii cererii, Date de contact, Program de lucru | Locul- cererea şi actele necesare se depun, personal, la Biroul de Evidenţă a Persoanelor din cadrul S.P.C.L.E.P. Oradea.
Adresa şi date de contact- mun. Oradea, str. Republicii nr. 24, jud. Bihor;
- nr. de telefon – 0259/ 432.823
Program de lucru cu publicul- LUNI – 8,00 – 18,00
- MARŢI – 8,00 – 18,00
- MIERCURI – 8,00 – 18.00
- JOI – 8,00 – 18,00
- VINERI – 8,00 – 16,00
|
Acte necesare | - cererea pentru eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului din străinătate în România (Download) (se va imprima faţă verso, pe o singură foaie sau se obţine de la sediul instituţiei);
- certificatul de naştere, original;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, original;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă ((se prezinta atat hotararea primei instante, cat şi cele emise in caile de atac)), după caz, original; dacă cetăţeanul nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ, dovada statutului civil şi, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiuni pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate; în cazul modificărilor intervenite în străinătate cu privire la datele de stare civilă, solicitantul actului de identitate prezintă certificatul de naştere sau de căsătorie cu menţiunile aplicate care să dovedească statutul civil şi numele pe care solicitantul le are la data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani, care îşi schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original; (vezi informaţii aici) extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii şi poate fi prezentat şi în format electronic;
În situaţia în care solicitantul nu este proprietarul imobilului unde doreşte să îşi stabilească domiciliul, acesta are nevoie de consimţământul proprietarului; consimţământul se consemnează pe cerere în prezenţa lucrătorului de evidenţă; - declaraţia de primire în spaţiu a găzduitorului poate fi dată în ţară, cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate în faţa: - poliţistului de siguranţă publică;
- notarului public;
ori, în străinătate, cu cel mult 6 luni înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate: - la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate;
- sau la autorităţile străine competente (în acest caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă, legalizată şi apostilată - unde este cazul);
- documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate;
- paşaportul românesc valabil sau expirat, cu menţionarea statului de domiciliu, în original sau certificatul de cetăţenie română, original; în situaţia în care solicitantul nu poate prezenta paşaportul românesc în care este înscris domiciliul în străinătate ori certificatul de cetăţenie română, întrucât I-a pierdut sau i-a fost furat, personalul S.P.C.L.E.P. efectuează verificări în R.N.E.P.S. şi, după caz, solicită D.G.P. efectuarea de verificări pentru a se stabili dacă este sau nu cetăţean român, precum şi informaţii cu privire la data şi ţara în care acesta şi-a stabilit domiciliul;
- actul de identitate şi/sau paşaportul, eliberat/eliberate de către autorităţile străine, în original;
În situaţia în care solicitantul nu prezintă unul din documentele indicate mai sus (pasaport respectiv act de identitate străin), acesta va da o declaraţie în faţa lucrătorului de evidenţă a persoanelor, din care să rezulte motivul pentru care nu le mai deţine.
Certificatele de stare civilă prezentate de solicitant trebuie să fie emise de oficiile de stare civilă române sau de misiunea diplomatică ori oficiul consular de carieră al României din străinătate. Solicitanţii a căror naştere sau căsătorie nu a fost înregistrată în registrele de stare civilă române solicită, înainte de a depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, transcrierea/înscrierea certificatelor de stare civilă obţinute în străinătate atât pentru ei, cât şi pentru copiii minori, în condiţiile Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care numai unul dintre părinţi îşi schimbă domiciliul din străinătate în România, împreună cu copiii minori, este necesară prezentarea copiei, tradusă şi legalizată, a hotărârii judecătoreşti definitive/irevocabile prin care copiii au fost încredinţaţi părintelui care îşi schimbă domiciliul în România sau consimţământul celuilalt părinte, dat în faţa personalului consular de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate ori la autorităţile străine competente, în acest ultim caz, declaraţia privind consimţământul va fi prezentată tradusă şi legalizată (respectiv apostilată, unde este cazul) potrivit normelor legale în vigoare. |
Legislaţie aplicabilă | - O.G. nr. 84/ 2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, cu modificările şi completările ulterioare, actualizată;
- Ordonanţa de Urgenţă 97/ 2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, republicată;
- H.G. nr. 295/16.03.2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de identitate, ale dovezii de reşedinţă şi ale cărţii de imobil;
- Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor GDPR);
- Legea nr. 119/ 1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată şi actualizată;
- Metodologia nr. 64/ 2011 privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă;
- Legea nr. 21/ 1991 a cetăţeniei române, republicată;
- Legea 287/ 2009 – Codul Civil, republicat.
|
Important de ştiut | Cererea pentru eliberarea actului de identitate- Cererea se obţine de la lucrătorul competent să soluţioneze cererea de schimbare a domiciliului din strainatate in Romania de la sediul Biroului de Evidenţă a Persoanelor (Download) ;
- Cererea pentru eliberarea actului de identitate se completează de solicitant la rubricile prevăzute pe faţa acesteia
IMPORTANT – cererea nu se completează pe verso de către solicitant
Cum depun cererea, cum ridic actul de identitate- cererile pentru eliberarea actelor de identitate se depun personal, documentul eliberându-se de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau de reşedinţă a persoanei fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau, în cazul persoanei fizice puse sub interdicţie, a reprezentantului său legal.
- în situatia în care reprezentantul legal al unei persoane fizice solicită, în numele acesteia, ridicarea actului de identitate, sunt necesare documentele cu care face dovada identităţii şi a calităţii de împuternicit care îl indreptăţeşte la această cerere.
Dovada adresei de domiciliu se poate face cu unul din următoarele documente:- Acte încheiate în condiţii de validitate (vezi care sunt acestea), prevăzute de legislaţia română în vigoare
- Declaraţia scrisă a găzduitorului, persoană fizică sau juridică, de primire în spaţiu, însoţită de unul dintre documentele prevăzute la punctul 1.
- ATENŢIE declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată în faţa lucrătorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, a poliţistului de siguranţă publică, a notarului public ori a funcţionarului misiunii diplomatice sau oficiului consular al României.
- Declaraţia pe proprie răspundere a solicitantului (anexa nr. 14), însoţită de nota de verificare a poliţistului de ordine publică, prin care acesta va certifica existenţa unui imobil şi faptul că solicitantul locuieşte efectiv la adresa declarată, pentru persoana fizică ce nu poate prezenta documentele prevăzute la punctele 1. şi 2.
- ATENŢIE: nota de verificare este solicitată de serviciul de evidenţă, nu de persoana fizică.
- pentru minorii şi persoanele fizice puse sub interdicţie, declaraţia se dă şi se semnează de către părinţi sau de către reprezentanţii lor legali
- Documentul eliberat de primării, din care să rezulte că solicitantul sau, după caz, găzduitorul acestuia figurează înscris în Registrul agricol.
|